דורשים יחס של כבוד מביטוח לאומי

שותפים יקרים,

בחודשים האחרונים קראנו לכם להצטרף אלינו לדרישה לקבל יחס של כבוד בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי.

יצאנו לדרך מבלי לדעת כמה מכם יצטרפו אלינו, אך ידענו בוודאות שהדרישה לקבל יחס של כבוד, יחס אנושי בוועדות היא דרישה מינימלית מרופאים היושבים בוועדות. שמחנו לגלות שרבים רבים בחרו להצטרף לקריאה: למעלה מ-4,500 אנשים השתמשו באתר שבנינו ושלחו לשר הרווחה מכתב שקורא לו להכניס באופן מיידי מנגנון של משוב לרופאי הוועדות הרפואיות, כדי שניתן יהיה לאתר את הרופאים המתעמרים והמזלזלים, וכמותם לאתר גם את הרופאים המצטיינים והאדיבים.

השינוי כבר החל לקרות! אנשי הביטוח הלאומי פנו לכמה מהחותמים על העצומה "דורשים יחס של כבוד" וביקשו מהם להשתתף בקבוצת מיקוד שמטרתה שיפור השירות הניתן בוועדות הרפואיות.

אך לא די בכך. אנו מצפים כי רופאים שאינם נותנים יחס של כבוד יפסיקו לשבת בוועדות. ישנם רופאים ראויים היודעים לקבוע אחוזי נכות מבלי שהם משפילים את הנבדק בוועדה – והם אלו שצריכים לשבת בוועדות.

במשרד הרווחה יושב כיום שר חדש, משה כחלון. השר כחלון הוכיח כבר במשרד התקשורת שכשהוא רוצה, הוא יודע להזיז דברים. אם נפנה אליו עכשיו באלפינו, כפי שפנינו לשר הרצוג, נצליח לתפוס את תשומת לבו ולהתקרב עוד למטרה שהצבנו לעצמנו – להשיג יחס של כבוד לכולנו.

1,120 איש חתמו, עכשיו תורכם. היכנסו כבר עכשיו לאתר שלנו, שלחו מכתב לשר, והפיצו את היוזמה, כדי שעוד ועוד אנשים יצטרפו לדרישה הצודקת שלנו.

לכניסה לאתר לחצו כאן

נשוב ונעדכן אתכם כשיהיו לנו חדשות נוספות.

תודה רבה על השותפות שלכם. ביחד נשפר את חייהם של עשרות אלפי ישראלים.

לבנת פורן,

מנכ"ל המרכז למימוש זכויות רפואיות.

דורשים יחס של כבוד בוועדות הרפואיות

הקמפיין שאנחנו מתחילים היום הוא קמפיין כמעט ברור מאליו.

אנחנו דורשים שמי שניגש לוועדה רפואית בביטוח הלאומי יזכה ליחס ההוגן שמגיע לו. אנחנו דורשים שיביטו במי שתובע פיצוי או קצבה לא כעל פושע הבא לגנוב מהמדינה, אלא כמי שזכאי לקבל את זכויותיו לאחר ששילם שנים רבות על מנת להבטיח זכאות זו.

למעשה, אנחנו דורשים מהביטוח הלאומי לחזור ולפעול ברוח שמתוכה הוא נבנה. רוח של סולידריות חברתית, של רשת ביטחון חברתית לכל מי שזכאי לה..

לא צריך להבין מהדברים שלנו שהביטוח הלאומי שכח את תפקידו. גם בוועדות הרפואיות תמצאו לא פעם רופאים קשובים, שרואים את עצמם כמי שאמורים להגיע לאמת, ואם האמת היא שהאדם מולם זכאי באמת, אז תפקידם הוא לתת באמת.

אלא שמולם ישנם רופאים שרואים אולי את תפקידם לחסוך כסף לקופת המדינה, על חשבונם של הזכאים. אלה מזלזלים, לעיתים מתעמרים ובסוף מונעים גם ממי שזכאי על פי דין את זכויותיו.

אלפי אזרחים מתלוננים על הוועדות הרפואיות. הגיע השעה לעשות שינוי. הגיע הזמן שהביטוח הלאומי יתגמל את הטובים שבו ויפקח על הטובים פחות.

הקמפיין הזה הוא הדרישה של כולנו לדאוג שיהיה פיקוח על אותם רופאים. שהיחס האנושי והמדויק יינתן לכל מי שנכנס בשערי הביטוח הלאומי, ולא רק למי שמזלו הביא אותו לעמוד מול רופא "טוב".

אנחנו מציעים מנגנון בקרה והכוונה שיגרום לכל הרופאים להבין שחלק מתפקידם הוא מתן יחס ושירות הולם לאזרחים המגיעים אליהם, תוך שמירה על כבודם.
הקמפיין שלנו נועד להביא ליישום של המנגנון הזה, או כל מנגנון סביר אחר, כדי להפסיק את הסבל הנפשי המיותר של אלפי ישראל מדי שנה.

אנחנו קוראים לכם להצטרף אלינו בדרישה שלנו.

 כדי להצטרף, לחצו כאן.

האוצר מתכנן קנסות על רמאים, ומודה שאין יותר מדי כאלה, בעצם

הבוקר פרסם גלובס ידיעה שכותרתה "האוצר מוריד הכפפות כדי לממן הקיצוצים: מתכנן להטיל קנסות ענקיים על מי שמרמה את הביטוח הלאומי". מרכז הידיעה עוסק בתוכנית של האוצר להרתיע את מי שמקבל כספים שלא כדין מביטוח לאומי, אבל בתוכה מתחבא נתון מעניין, שכבר התייחסנו אליו בפוסט קודם שלנו.

כותב גלובס: "על פי הערכות של האוצר, כ-5% מהסכום מיועד לתשלום לאזרחים אשר אינם זכאים ופשוט מרמים את המוסד – כ-2.7 מיליארד שקל". אנחנו במרכז למימוש זכויות רפואיות לא מזלזלים בסכום העתק של 2.7 מיליארד שקלים, וחושבים שאכן יש לטפל באנשים המקבלים כספים שאינם מגיעים להם, אבל הנה מודה האוצר – רק חמישה אחוז מכספי המוסד לביטוח לאומי הולכים לחשודים במרמה. כלומר, רק אחד מתוך עשרים!

אמרנו בעבר, ונמשיך לומר – רוב רובם של דורשי הקצבאות והפיצויים הם אזרחים ישרים שנזקקים באמת ובתמים לעזרתה הכספית של המדינה. חשוב לזכור זאת, כי הרוח העיקרית הנושבת מידיעות כמו זו שפורסמה היום בגלובס היא שהבעיה המרכזית של הביטוח הלאומי היא בעיית הרמאים. ולא היא – הבעיה המרכזית של הביטוח הלאומי היא המחשבה שכולם רמאים, והקשיים המיותרים שמערימה המערכת על אותם 95% פונים ישרים, ועוד לא מעט פונים ישרים שתביעתם נדחית שלא בצדק, רק מעצם החשד כאילו היו רמאים. הפונים הישרים האלו, שיכולים להיות אני ואתה, מקבלים מביטוח לאומי יחס כאילו הם הרמאים והגנבים, ללא כל עוול בכפם וזאת אחרי ששילמו עשרות שנים את כל חובותיהם למדינה.

לא עם של גנבים אנחנו

לא אחת כאשר אני מסבירה על המרכז למימוש זכויות רפואיות, מסתכל עלי השומע במבט אלכסוני, מרים גבה,  מהנהן בראשו בהבנה ושואל את שאלת מליון הדולר: "תגידי, נכון שיש המון רמאים שבאים לגנוב את המדינה??!!"

השואלים כלל אינם מחכים לתשובתי – הרי התשובה ידועה וברורה ומופיעה לא אחת בכל כלי התקשורת, בעיתונים, באינטרנט ובמהדורות החדשות. משם היא מתגלגלת לשיחות הסלון שלנו והדרך משם לאמונות הפנימיות הבסיסיות של כל אחד מאיתנו קצרה למדי.

אך תשובתי שונה לחלוטין.

במרכז למימוש זכויות רפואיות אנחנו מטפלים באלפי אנשים ישרים, שכל חייהם שילמו את חובותיהם לביטוח לאומי, למס הכנסה ולחברות הביטוח עד השקל האחרון וגם רכשו במיטב כספם פוליסות ביטוח משלימות לימים שחורים מאד. כל פשעם הוא שהם חלו והיום הם עברו מהצד המשלם לצד הזכאי. אותה זכאות בדיוק, שעבורה שילמו כל השנים.

אדם שאיתרא מזלו והוא נזקק לתמיכה כספית זו אחרת מהמדינה, איתרא מזלו פעמיים. פעם אחת הוא נפגע מעצם הידרדרות מצבו הבריאותי והנפשי, ופעם שנייה הוא נפגע מהסטיגמה הציבורית שמתייגת כל מי שפונה לממש את זכויותיו כשקרן, גנב ועושק הקופה הציבורית.

מדוע התבססה הסטיגמה הזו חזק כל-כך אצל כולנו? ראשית כל, מדובר בתוצאה של הגישה של פקידי הביטוח הלאומי ושל חברות הביטוח. כך כל אזרח הפונה לביטוח לאומי ולחברות הביטוח יעבור חקירה ולעיתים קרובות גם מעקב. לא אחת יקבל שטיפה מהרופא בוועדה הרפואית כי הוא גנב ונצלן. עוד מתבססת הסטיגמה בצורך של פקידי הביטוח הלאומי להגן על עצמם בפני ביקורת, כך שמתן תשובה שלילית לתובע היא קלה עשרות מונים ממתן תשובה חיובית ועל מנת להצדיק זאת קל להתייחס את כל תובע כחשוד במרמה. (המשך…)

תיקון "עקרות הבית": לשים קץ לאפליית נשים בחוק הביטוח הלאומי

לא יאומן! מדינת ישראל, שנת 2010, וחוק הביטוח הלאומי מפלה בין גברים ונשים הזכאים לקצבת נכות כללית.

במרכז למימוש זכויות רפואיות, אנחנו לא מסתפקים רק בסיוע לאנשים לקבל את המגיע להם באופן פרטני, אלא גם פועלים באופן ציבורי כדי לבטל עיוותים בחוק, המונעים מאזרחים לקבל את מה שהיו אמורים לקבל.

היום אנחנו רוצים לעדכן אתכם בהצעת חוק חשובה שיזמנו, על מנת לתקן עיוות רב שנים, המפלה נשים עובדות בבואן לקבל קצבת נכות.

חוק הביטוח הלאומי הנוכחי, קובע כי נשים נשואות שעבדו עשרות שנים, ואשר אינן עובדות בשלוש השנים האחרונות, יוגדרו בבואן לתבוע קצבת נכות כ"עקרות בית".

את המצב האבסורדי הזה – אנחנו במרכז פועלים על מנת לשנות.
מדוע אישה שעבדה 20, 30, ולעיתים אף קרוב ל-40 שנה תיבחן כעקרת בית בעוד שגבר שלא עבד אפילו שנה אחת תיבחן אך ורק יכולתו להשתלב בשוק העבודה?

ומדוע חשוב בכלל לתקן עיוות זה? מרגע שהוגדרה האישה כ"עקרת בית", סיכוייה לקבל קצבת נכות כללית יורדים באחוזים ניכרים, וגם אם יוחלט כי היא זכאית לקצבה במרבית המקרים היא תקבל רק קצבה חלקית וחלק מהזכאויות הנוספות הניתנות לנכים ישללו ממנה.

החוק הנוכחי משקף את התפיסה הארכאית לפיה האישה הנשואה ממלאת את תפקיד "יושבת הבית" הדואגת לניהול משק הבית, בעוד הגבר נושא בעול פרנסת המשפחה. לפי כך, גבר שאינו עובד ומבקש לקבל קצבת נכות כללית ייבחן על פי יכולתו להשתלב בשוק העבודה. לעומתו, אישה המוגדרת כ-"עקרת הבית" תיבחן לצורך קבלת הקצבה ביכולתה להצליח במטלות משק הבית: ניקיון הבית, שטיפת כלים, תליית כביסה, ואפילו קילוף מלפפונים.

לתפיסתנו, הגדרות החוק הנוכחי אינן תואמות ערכי חברה שוויונית, המבקשת לשים קץ לאפלייתן של נשים. על כן יזמנו את הצעת החוק המתקנת.

בהצעת החוק שיזמנו, אנחנו מציעים על פי הצעת החוק המוגשת בימים אלו, הגדרת "עקרת הבית" תהיה זהה להגדרת הזכאות לקבלת קצבת זקנה, דבר שיבטיח כי נשים שרוב שנותיהן עבדו והיו שותפות מלאות בכלכלת המשפחה, יזכו לקבל קצבת נכות תוך בחינת סך שנות עבודתן, ולא רק השנים האחרונות שבהן לא עבדו.

כלומר- הצעת החוק מבחינה בין אישה ששילמה במשך תקופה ארוכה תשלומים חודשיים לביטוח הלאומי מהיותה מבוטחת, לבין אישה נשואה שלא עשתה כן ונחשבת לפיכך, לעקרת בית הפטורה מדמי ביטוח, על כל המשתמע מכך.

אנחנו במרכז למימוש זכויות רפואיות נפעל על מנת שהצעת החוק החשובה הזו תעבור, ויופסק המצב המפלה הזה, בו נשים שעבדו כל חייהן מוצאות את עצמן מוגדרות כ"עקרות בית", נבחנות במבחנים משפילים, ואינן מקבלות את המגיע להן.

נמשיך לעדכן אתכם כאן בבלוג על התפתחויות בתהליך החקיקה.

למה בלוג?

כאשר הקמתי את המרכז למימוש זכויות רפואיות ידעתי שבעזרת המרכז אוכל לעזור להרבה מאד אנשים לממש את זכויותיהם. היה לי ברור כי העזרה הזו נחוצה וכי בעבודה נכונה נצליח לשנות משהו באופן בו מתנהלים הדברים.

אבל – לרגע, אפילו לרגע קטן אחד לא חשבתי ולא העזתי לחלום שנצליח לעשות את מה שאנחנו עושים כיום.

לא חלמתי כי שנצליח לעזור לאלפי אנשים.

לא חלמתי שאנשים יבואו אלי בסוף התהליך ויגידו תודה עם דמעות בעיניים, לא חלמתי על ההתרגשות הגדולה  שהם חשו בכל התקופה בה היו לקוחותינו.

לא חלמתי שאנשים יגידו לנו שזו הפעם הראשונה שמישהו מתייחס אליהם באופן כל-כך אנושי.

לא חלמתי שיבואו אלי אנשים שמסתובבים בעולם כולו ויגידו שכזה שירות הם לא קיבלו מעולם משום חברה בשום ארץ.

לא חלמתי שיעבוד במרכז צוות של עשרות עובדים, כולם אנשים שאוהבים אנשים שכל אחד מהם לחוד וכולם ביחד מהווים צוות עבודה מדהים שנלחם עבור לקוחותינו היקרים ולא מוותר עד שכל אחד יקבל בדיוק את כל אבל כל הכסף והזכויות המגיעים לו.

היום, לאחר שהחלומות שלא העזתי לחלום כבר התגשמו ומתגשמים כל יום מחדש – אני מרגישה צורך לשתף אתכם.
 
לספר לכם על אנשים אחרים – שהם אנשים בדיוק כמוכם ועל ההתמודדות שלהם עם הגופים הגדולים והבירוקרטים כמו ביטוח לאומי, מס הכנסה, חברות ביטוח, קרנות פנסיה ומשרד הביטחון. על ההצלחות שלנו עבורם. על המהפך שחל בחייהם מאז שהגיעו אלינו.

לספר לכם איך הם הרגישו  חסרי אונים ונבגדים. על הייאוש  וההשפלה שהם חשו. על חוסר התקווה. ועל כך שלאחר שהגיעו אלינו לא רק שקיבלו את הכסף המגיע להם אלא ששוב חשו שהם מקבלים את היחס המגיע להם, ועל כך שמשהו פתאום התחיל להשתנות. במהלך הטיפול בתביעה שלהם חזרה אליהם תחושת הביטחון. שוב הם מרגישים מסוגלים להתמודד מול המערכת הגדולה ולעמוד על זכויותיהם, והתחושה הזו מפעפעת לכל אזורי חייהם.

לספר לכם על אנשים שכלל לא ידעו ולא האמינו שמגיע להם כסף, ובאו אלינו "סתם כי ראו בפרסומת…" ופתאום לאחר זמן קיבלו מאות אלפי שקלים וגם למעלה ממליון שקל לחשבון הבנק שלהם.

לשתף אתכם בידע שצברנו ובשפע תובנות ומחשבות שאנחנו רוצים לחלוק עם הקהל הרחב ועם קהילת מימוש הזכויות הרפואיות – כל אותם אנשים שעברו בעזרתנו את התהליך מייאוש להצלחה.

נחלוק אתכם כאן גם סיפורי הצלחה קודמים. הסיפורים האלה חשובים גם כדי לעודד את מי שעומד עכשיו מול הרשויות וזכויותיו אינן ממומשות, גם כדי לחזק את מי שנמצא במהלך הטיפול בתיק שלו, וגם כדי להזכיר למי שכבר עבר את הדרך את החוויה המחזקת.

נספר לכם כאן גם על המאבק המתמשך שלנו להסרת המחסומים העומדים בדרכו של כל אחת ואחד מאיתנו בדרך למימוש הזכויות המגיעה לו על פי חוק. המרכז למימוש זכויות רפואיות מקדם מהלכי חקיקה ומגיש עתירות לבתי המשפט על מנת להסיר את המחסומים האלה, ואנחנו רוצים לשתף אתכם בדרך שלנו אל המטרה החשובה הזו.

המרכז למימוש זכויות רפואיות הוא גוף עם קול ייחודי ותובנות ייחודיות. הבלוג הזה קם כדי להשמיע את הקול שלנו ולחלוק אותו איתכם.

אנחנו מקווים שהבלוג שלנו יספק לכם מידע וכוח. אנחנו מזמינים אתכם להשתתף ולהגיב.


TwoDiv